Olika typer av bedrägeri som företag utsätts för via internet och telefon

Här är några olika typer av bedrägeri som företag utsätts för online via internet och telefon. Företag blir ständigt utsatta för bedrägeri och därför är det viktigt att försöka skydda sig. Bedrägeri är ett av de absolut vanligaste brotten i världen och är ett stort problem. Även privatpersoner blir ständigt utsatta för dessa brott. För att skydda sig, är det bra att ha kunskap om brotten. Dessutom är det bra att vara väldigt försiktig med att trycka på olika länkar eller liknande.

Här är en lista på olika typer av bedrägeri som företag utsätts för online

  • Hackare försöker ta sig in på företags hemsidor, vilket är extremt vanligt. Därför bör man få notis varje gång någon skriver fel lösenord, så att man kan veta när man blir utsatt för IT-angrepp. Dessutom bör man ha komplicerade och långa lösenord som är svåra för datorer att knäcka. Det är inte personer som testar olika lösenord, utan datorer i många fall. Företag behöver vid konstaterat dataintrång ibland kontakta IMY för att rapportera personuppgiftsincidenten. IMY är en förkortning för Integritetsskyddsmyndigheten, som tidigare hette Datainspektionen.
  • På sociala medier sker också mycket bedrägeriförsök. Det är företag eller personer som exempelvis skickar privata meddelanden om att man har vunnit något eller taggar ett företag på ett inlägg. Detta gör bedragarna ofta i hopp om att personer ska klicka på vissa länkar innehållande virus. 
  • Telefonsamtal från andra länder är ett vanligt tillvägagångssätt som bedragare använder. De kan lämna ett röstmeddelande för att man ska ringa tillbaka, så att företaget behöver betala en dyr räkning för utlandssamtalet. 
  • Företag och privatpersoner blir kontaktade dagligen av hackare via e-post. Ofta skickar de en länk som de vill att mottagaren trycker på, för att de ska få tillgång till information på datorn. Däremot är det mer uppmärksammat än de ovanstående tre exemplen och därför är det färre som fortfarande går på detta. Men tyvärr är det fortfarande många som blir lurade och det är ett problem. 
  • Företag blir kontaktade av bedragare som uppger sig vara webbhotell eller liknande tjänst och meddelar att företaget inte har betalat fakturan. Dessutom är det vanligt att webbhotell blir hackade och därför är det bra att ha inlogg med BankID om det är möjligt, inte bara lösenord. När det går, är det bra att ha en tvåstegsprocess, eftersom det blir svårare att hacka sig in då.