FöretagandeHållbarhet

Tips för miljövänligt och ekonomiskt hållbart företag

Det finns olika bra tips för miljövänligt och ekonomiskt hållbart företag. Fler företag arbetar med sin miljöpåverkan på olika sätt. Många nya affärsidéer och företag är inriktade på att vara mer miljövänliga än förr. Detta beror främst på att den miljöpåverkan som människor gör idag inte är hållbar. Hållbarhetstänkandet växer och detsamma gäller medvetenheten hos människor om de utmaningar vi har med klimatet. Ett hållbart företag behöver få intäkter för att vara hållbart, oavsett hur miljövänlig produkten som det säljer är. Hållbarhet handlar inte bara om de miljömässiga aspekterna, utan även om det sociala och ekonomiska.

Här kan du läsa mer om hållbarhetens olika perspektiv och cirkulärt tänkande.

 

Tips för miljövänligt och ekonomiskt hållbart företag

 

Miljövänliga produkter och prissättning

Ett tips till någon som ska starta eller driver ett företag som är miljövänligt är att försöka hålla slutpriset lägre eller på samma nivå som mindre miljövänliga produkter som utgör substitut. Exempelvis bör företaget sträva efter att priset för en produkt som ersätter plast ska vara lägre än priset för plastprodukten. I vissa fall kan det vara så att staten exempelvis höjer skatten på sådant som är dåligt för klimatet. Det försämrar marginalerna för de företag som blir påverkade av det beslutet. Men detta innebär i sin tur att konkurrenter, som skapar något miljövänligt substitut som är dyrare, ändå kan ha liknande marginaler. 

Om en produkt som är miljövänligare och uppfyller samma syfte är billigare eller kostar lika mycket som en produkt som inte är miljövänlig, kommer konsumenten i de flesta fall att köpa den mer miljövänliga produkten. Om den miljövänliga produkten är väsentligt dyrare, är sannolikheten mindre att de väljer produkten. Detta gäller även om produkten kan vara bättre för klimatet. Därför är det bra att tänka på detta redan från början. Företaget bör försöka sträva efter att ha ett lägre eller åtminstone liknande pris. 

 

Företaget bör leva som man lär

Ett företag som arbetar med att sälja miljövänliga produkter och har en image om att företaget är miljövänligt, bör leva upp till det i verkligheten. Om de anställda exempelvis åker runt i företagsbilar som är raka motsatsen till miljövänliga, kan kunder tappa förtroendet för företaget. En person som väljer att köpa något av miljömässiga skäl, vill troligtvis inte bidra till att företaget på andra sätt påverkar klimatet negativt.

Image, identitet och profil är tre vanliga begrepp som företagsekonomi som är bra att känna till. Image är hur andra/kunder uppfattar företaget. Identitet är hur företaget ser sig själva. Profil är hur företaget vill bli uppfattat. Det är bra när imagen, identiteten och profilen är så lika som möjligt. Om företaget som påstår sig arbeta miljövänligt och för klimatets bästa, men de anställda eller ledningen inte själva gör det, kommer det att påverka hur företaget blir uppfattat i det stora hela.

 

Här kan du läsa mer om identitet, profil och image.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om hållbarhet

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.