Tips för miljövänligt och ekonomiskt hållbart företag
Det finns olika bra tips för miljövänligt och ekonomiskt hållbart företag. Fler företag arbetar med sin miljöpåverkan på olika sätt. Många nya affärsidéer och företag är inriktade på att vara mer miljövänliga än förr. Detta beror främst på att den miljöpåverkan som människor gör idag inte är hållbar. Hållbarhetstänkandet växer och detsamma gäller medvetenheten hos människor om de utmaningar vi har med klimatet. Ett hållbart företag behöver få intäkter för att vara hållbart, oavsett hur miljövänlig produkten som det säljer är. Hållbarhet handlar inte bara om de miljömässiga aspekterna, utan även om det sociala och ekonomiska.
Här kan du läsa mer om hållbarhetens olika perspektiv och cirkulärt tänkande.
Tips för miljövänligt och ekonomiskt hållbart företag
Miljövänliga produkter och prissättning
Ett tips till någon som ska starta eller driver ett företag som är miljövänligt är att försöka hålla slutpriset lägre eller på samma nivå som mindre miljövänliga produkter som utgör substitut. Exempelvis bör företaget sträva efter att priset för en produkt som ersätter plast ska vara lägre än priset för plastprodukten. I vissa fall kan det vara så att staten exempelvis höjer skatten på sådant som är dåligt för klimatet. Det försämrar marginalerna för de företag som blir påverkade av det beslutet. Men detta innebär i sin tur att konkurrenter, som skapar något miljövänligt substitut som är dyrare, ändå kan ha liknande marginaler.
Om en produkt som är miljövänligare och uppfyller samma syfte är billigare eller kostar lika mycket som en produkt som inte är miljövänlig, kommer konsumenten i de flesta fall att köpa den mer miljövänliga produkten. Om den miljövänliga produkten är väsentligt dyrare, är sannolikheten mindre att de väljer produkten. Detta gäller även om produkten kan vara bättre för klimatet. Därför är det bra att tänka på detta redan från början. Företaget bör försöka sträva efter att ha ett lägre eller åtminstone liknande pris.
Företaget bör leva som man lär
Ett företag som arbetar med att sälja miljövänliga produkter och har en image om att företaget är miljövänligt, bör leva upp till det i verkligheten. Om de anställda exempelvis åker runt i företagsbilar som är raka motsatsen till miljövänliga, kan kunder tappa förtroendet för företaget. En person som väljer att köpa något av miljömässiga skäl, vill troligtvis inte bidra till att företaget på andra sätt påverkar klimatet negativt.
Image, identitet och profil är tre vanliga begrepp som företagsekonomi som är bra att känna till. Image är hur andra/kunder uppfattar företaget. Identitet är hur företaget ser sig själva. Profil är hur företaget vill bli uppfattat. Det är bra när imagen, identiteten och profilen är så lika som möjligt. Om företaget som påstår sig arbeta miljövänligt och för klimatets bästa, men de anställda eller ledningen inte själva gör det, kommer det att påverka hur företaget blir uppfattat i det stora hela.
Här kan du läsa mer om identitet, profil och image.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om hållbarhet
Fem områden att fokusera på för att minska klimatpåverkan
De fem B:na är fem områden att fokusera på för att minska klimatpåverkan som en konsument. Företag kan välja att fokusera på någon dem.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: