AvtalsrättJuridik

Vanliga avtal för Startup

Om du driver en startup, eller har planer på att starta en startup, kan nedanstående avtal vara bra för både dig och företaget att ha.

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga avtal. Fördelen med skriftliga avtal är många, inte minst för att de minskar missförstånd och framtida konflikter.

Genom skriftliga avtal kan delägarna bestämma om hur vissa situationer ska bli lösta i förväg. Dessutom behöver företag avtal mellan sig själva och sina kunder, vid köp av företagets tjänster och/eller produkter.

Exempel på vanliga avtal för startup

  • Aktieägaravtal / Kompanjonsavtal 
  • Allmänna köpevillkor / Allmänna användarvillkor 
  • GDPR-avtal och dokument 
  • Samarbetsavtal 
  • Konsultavtal 
  • Sekretessavtal

Nedan följer en sammanfattande beskrivning av ovan angivna avtal.

Aktieägaravtal / Kompanjonsavtal

Om du driver ditt företag tillsammans med någon eller några andra personer, är det en god idé att skriva ett avtal mellan er delägare. Om företaget bedrivs i bolagsformen Aktiebolag, är det ett aktieägaravtal ni bör ingå med varandra. Ett kompanjonsavtal behandlar i princip samma saker som ett aktieägaravtal, men gäller för övriga bolagsformer.

Genom ett aktieägaravtal eller kompanjonsavtal, kan ni i förväg bestämma hur vissa situationer ska bli hanterade i förväg. Exempelvis har ni möjlighet att bestämma hur bolaget ska bli värderat inför en framtida försäljning, genom att ange en viss värderingsmodell eller bestämma att värdering ska ske av en eller flera revisorer. Dessutom är det möjligt att avtala om vad som ska ske vid delägares långvariga sjukdom.

I aktieägaravtal är det även möjligt att avtala om att aktierna ska vara delägares enskilda egendom och att delägarna vid äktenskap måste ingå ett äktenskapsförord för att göra aktierna till enskild egendom. Detta bör ske, för att förhindra att aktierna delas mellan makarna vid en skilsmässa.

Genom ett aktieägaravtal är det även möjligt att avtala om delägares möjligheter till inlösen av aktier, om en delägare gör sig skyldig till avtalsbrott eller på grund av andra anledningar.

Både kompanjonsavtal och aktieägaravtal bör även innehålla en klausul som anger vad som ska ske vid avtalsbrott, dvs. vilken konsekvensen ska vara vid parts avtalsbrott. Exempelvis är det vanligt att avtala om ett förbestämt vitesbelopp (bötesbelopp) som även kan kombineras med eventuellt skadestånd, för att täcka den skada som överstiger vitet. Det går även här att avtala om inlösen av aktier, vilket innebär att parten upphör att vara delägare i aktiebolaget. 

Allmänna köpevillkor / Allmänna användarvillkor

Allmänna köpevillkor anger de villkor som generellt ska tillämpas vid ett köp av produkterna/tjänsterna som bolaget erbjuder. Genom allmänna villkor kan självaste köpeavtalet vara mindre omfattande, eftersom de allmänna villkoren i sådana fall kan utgöra en bilaga till köpeavtalet. I allmänna villkor kan exempelvis information om retur och ångerrätt anges. Även betalningsvillkor och information om reklamationer.

En rekommendation är att även publicera de allmänna villkoren på bolagets webbplats, så att kunderna kan läsa villkoren före ett eventuellt köp. Dessutom ska allmänna villkor alltid finnas publicerade i samband med köp som sker via hemsidan. Villkoren måste även accepteras av kunden i samband med köpet.

Allmänna användarvillkor är till för företag som exempelvis driver en app eller en annan typ av plattform. I dessa villkor anges de villkor som användarna / medlemmarna måste följa, vid sin användning av appen / plattformen. Här kan företagets rättigheter och skyldigheter beskrivas, samt motsvarande som gäller för användare. Exempelvis kan det framgå vad användare får göra och vad de inte får göra samt vad som sker ifall en användare bryter mot villkoren. 

GDPR-avtal och dokument

Alla företag måste följa GDPR, som är EU:s dataskyddsförordning som gäller i alla medlemsländer. GDPR står för General Data Protection Regulation. Förordningen innebär att företag måste vara tydliga med att förklara vad de gör med personuppgifter. Företag måste exempelvis skriva en dataskyddspolicy (även kallad för integritetspolicy eller sekretesspolicy) och förklara syftet med företagets behandling av personuppgifter. Förutom en sådan policy, behöver företag även upprätta skrifltiga interna rutiner för bland annat personuppgiftsincidenter, gallring (radering) av personuppgifter och rutin för hur de registrerades rättigheter tillgodoses. Därutöver kräver GDPR även att företag för en registerförteckning över sin personuppgiftsbehandling. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndigheten i Sverige, och det är deras uppgift att se till att företagen följer GDPR. 

Samarbetsavtal

Det är vanligt att företag samarbetar med andra företag eller personer på olika sätt. Då är det viktigt att skriva ner överenskommelsen i ett skriftlig samarbetsavtal, för att undvika framtida missförstånd. Genom ett samarbetsavtal kan parterna komma överens om bland annat avtalstiden, eventuell ersättning för samarbetet, vem som ska ansvara för vad inom samarbetet, hur rapportering ska se avseende samarbetet och mycket mer. Det är även bra att avtala om respektive partens rättigheter och skyldigheter, samt vad som ska ske vid ett eventuellt kontraktsbrott. 

Konsultavtal

Företag kan även anlita personer eller företag på konsultbasis, istället för att anställa en person. Konsulter anlitas vanligtvis för kortvariga arbeten. I sådana fall är det bra att skriva ett konsultavtal med konsulten, för att i avtalet bestämma uppdragets omfattning, ersättningen för uppdraget, betalningsvillkoren, rättigheter och skyldigheter samt även villkor avseende övertid och tilläggsarbeten. 

Sekretessavtal

Det är vanligt att startups träffar många olika personer för att berätta om sin affärsidé vid ett tidigt stadium. I vissa fall kan det därför vara bra att skriva ett sekretessavtal innan förhandlingar påbörjar. Ett sekretessavtal innebär att den mottagande parten förbinder sig att inte sprida sekretessbelagd information till någon annan. Ofta är sekretessen begränsad i tiden under något eller några år, men kan även löpa tillsvidare. Det är dock svårt att bevisa att en sekretess har brutits, men genom ett sekretessavtal betonar man seriositeten och vikten av att informationen ska bli behandlad med sekretess.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg: