DigitaliseringVerktyg

Affärssystem för att kunna hantera information

Affärssystem för att kunna hantera information är vanligt bland företag. Exempel på vad ett affärssystem kan hjälpa till med är att hantera inköp, kunder, produktion, fakturering, bokföring och mycket mer. Med andra ord är ett affärssystem en typ av tekniska system, som kan hantera information, men även bearbeta och tolka information. Affärssystem kan bli installerade lokalt i datorerna, eller fungera genom internetuppkoppling och bestå av molnbaserade tjänster. Det finns olika fördelar och nackdelar med de olika alternativen, och därför är det bra att undersöka vilket alternativ som passar bäst i varje enskilt fall utifrån förutsättningarna som gäller. I vissa fall kan det vara mer kostsamt att investera i ett affärssystem än nyttan det tillför, medan det i andra fall kan göra stora skillnader och verkligen vara värt att investera i. 

 

Olika affärssystem för att kunna hantera information 

Standardiserade affärssystem 

Ett standardiserat affärssystem är ett färdigt affärssystem som ett företag kan använda istället för att behöva utveckla ett eget. Det är ofta ett bra alternativ för nystartade och mindre företag, eftersom det ofta kostar mindre. Det är affärssystem där användarna behöver arbeta utifrån hur programvaran fungerar, medan ett affärssystem som är utvecklat specifikt för företaget går att anpassa bättre efter verksamheten. 

 

Utveckla egna affärssystem 

Många större företag väljer att utveckla egna affärssystem. I och med att företaget kan utveckla affärssystemet efter sitt egna behov, går det att ha andra områden och funktioner än vad standardiserade affärssystem har. Däremot är det dyrare och inte alltid värt kostnaden. Mindre företag börjar oftast med att använda externa affärssystem och i vissa fall kan det vara optimalt att bygga egna. Men i många fall är det inte det, eftersom det är kostsamt och det kan därför vara mer lönsamt att använda standardiserade affärssystem. 

 

Mer information 

Här kan du läsa mer om: 

API är ett verktyg för program att kommunicera.

Digital avtalssignering.

Organisationsfunktioner och hur organisationer faktiskt fungerar.

 

Skribent: Företagsforumet. 

Fler inlägg om digitalisering

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.