Fokusera på en eller två sociala medier istället för att satsa på alla
Det är bättre att fokusera på en eller två sociala medier istället för att satsa på alla. Det finns olika typer av sociala medier där algoritmerna fungerar olika. Dessutom skiljer sig användarbeteendet på plattformarna. Ett vanligt misstag många företagare gör är att de vill vara överallt, vilket kan låta bra i teorin. Däremot är det väldigt svårt att göra det bra och därför bör man undvika det.
Fokusera på en eller två sociala medier
Sociala medier är ett bra sätt för företag att nå ut till nya kunder samt stärka sitt varumärke. Dessutom använder företag sociala medier för att exempelvis komplettera sin kundservice genom att svara på frågor osv. Sociala medier tjänar pengar på att användare, som inte har betalt för tjänsten, är produkten. Därmed kan företag annonsera på plattformen. Genom att plattformen har tillgång till så mycket information, går det att nischa marknadsföringen till en specifik målgrupp, vilket brukar vara bra inom marknadsföring. Dessutom går det att växa organiskt, vilket gynnar mindre företag. En bra utgångspunkt är att ha innehållsmarknadsföring (content marketing), eftersom det är en anledning till att följa företaget. Däremot har det blivit svårare, eftersom algoritmerna inte är till fördel för företagen. Plattformarna vill hellre att företagen betalar för annonser istället för att växa organiskt.
Det är svårt att bemästra en plattform och dessutom utvecklas de regelbundet, vilket innebär att algoritmer och andra faktorer som påverkar marknadsföringen ändras. Därför behöver marknadsförare som arbetar med sociala medier hålla sig uppdaterad. Det är bättre att vara ”bra” på en plattform istället för att vara ”okej” på flera. Det inte är heller så bra att korspublicera inlägg, vilket innebär att företagen publicerar samma information på flera plattformar. Vilken plattform man bör utgå från beror på vilken typ av företag det gäller. Vissa plattformar har mycket företagare som användare, medan andra har mer privatpersoner. På vissa plattformar handlar det mer om diskussioner och text, medan bilder är viktigare på andra.
Ha en strategi för innehållet på sociala medier för att göra det bra. Tre faktorer att analysera är:
- När ska inläggen bli postade?
- Vad är syftet med innehållet och inläggen?
- Vilken målgrupp riktar sig innehållet till?