JuridikKöprätt

Utvecklingen av stärkta skydd för konsumenter

Diskussioner om utvecklingen av stärkta skydd för konsumenter tog fart under 1960-talet. Sverige fick under år 1971 sin första lagstiftning som var tvingande för fördel för privatpersoner (konsumenter). Tidigare gällde köplagen (från 1905) som är dispositiv, alltså inte tvingande, för köp av lös egendom mellan företag (näringsidkare) men också mellan företag och privatpersoner. Vid en dispositiv lag går det att avtala om andra och sämre villkor än de som står i lagen, eftersom den är dispositiv. Under 1960-talet blev det mer känt och uppmärksammat att företag avtalade bort vissa villkor från köplagen, vilket var nackdel för konsumenter.

 

Utvecklingen av stärkta skydd för konsumenter 

År 1973 blev konsumentköplagen gällande i Sverige vid köp av lös egendom som en konsument köper från ett företag. Lagen är tvingande och det går därför inte att avtala om sämre villkor än det som står i lagen. Konsumentköplagen ger konsumenter vissa minimivillkor. Lagen reglerar specifikt frågor av betydelse för privatpersoner. Både köplagen och konsumentköplagen har genomgått förändringar sedan de blev stiftade. Köplagen gäller också vid köp av lös egendom mellan två privatpersoner och om en privatperson säljer till ett företag. 

 

Exempel på vad som gäller och som är till fördel för konsumenter enligt Konsumentköplagen:

– En konsument har alltid minst 3 års reklamationsrätt. 

– Företaget kan inte friskriva sig från fel i varan. 

– Vid försening har konsumenten rätt att hålla inne delar av betalningen som säkerhet för eventuellt skadestånd som konsumenten har på grund av dröjsmålet.

– I vissa fall går det att kräva skadestånd vid försening. 

 

Andra konsumentskyddslagar

Utvecklingen av stärkta skydd för konsumenter sker idag mycket av EU. Ett flertal nya lagar som skyddar privatpersoner har blivit stiftade i Sverige sedan Konsumentköplagen började gälla år 1973. Bland annat gäller lagen (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning, som trädde ikraft år 2014. Denna lag innebär att det inte är tillåtet att förlänga ett avtal automatiskt, om inte konsumenten skriftligen informeras om förlängningen minst en månad innan denne senast måste säga upp avtalet för att förnyelsen inte ska ske. Meddelandet ska vara skriftligt. Dessutom måste det framgå i avtalsvillkoren att avtalet kan förnyas automatiskt om det inte blir uppsagt, för att det ska kunna ske.

Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, även kallad distansavtalslagen, gäller när en konsument gör ett köp på distans. Exempelvis via telefon, internet, i sitt hem vid hembesök av en säljare eller i övrigt utanför säljarens affärslokaler. Denna lag ger konsumenter 1 dagars ångerrätt enligt huvudregeln, men det finns en del undantag.

 

Konsumenter har mer skydd än företag

Privatpersoner har mer skydd i Sverige än vad företag har. Anledningen till detta är att privatpersoner anses vara den svagare avtalsparten, bland annat för att privatpersoner inte är lika bekanta med avtal, som företag är. Ett tips är att alltid läsa igenom villkor för köp, oavsett om du är en företagare eller privatperson.

I vissa fall ingår en person ett avtal, exempelvis genom att ladda ner en mobilapplikation, utan att veta det kan det finnas ansvar och kostnader som blivit accepterade genom avtalet. Även fast det i vissa fall kan vara så att en privatperson kan ha känt sig lurad, kan det vara en process att försöka dra sig ur ett avtal man har godkänt. Sådan händelse skulle du kunna undvika, genom att noga läsa villkoren före ett köp. Många som laddar ner en mobilapplikation eller liknande, skrollar ner och accepterar villkoren utan att läsa vad som står, vilken kan orsaka konsekvenser. En person som accepterar villkor och avtal, anses ha läst igenom och godkänt innehållet. Därför kan det vara svårt att ångra ett ingått avtal i efterhand.

 

Mer information

Här kan du läsa mer om:

Vanliga allmänna avtalsrättsliga principer.

Muntliga och skriftliga avtal.

Digital avtalssignering.

Distansavtalslagen.

Ett mer digitalt Europa med Your Europe.

Digitala Juristerna

Vi är en digital juristbyrå som skriver och granskar avtal på distans till fasta priser (Prislista). Möten hålls på det sätt som passar dig bäst, via telefon eller videomöte. Vi hjälper företag och företagare med avtal i hela landet. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ våra sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.