Möjligheter med sociala medier för företag
Det finns många bra möjligheter med sociala medier för företag, särskilt vad gäller försäljning av tjänster och produkter direkt till potentiella kunder. Dessutom är det möjligt för företag att kunna marknadsföra sig till många olika personer genom sociala medier. Företag kan skapa en företagsprofil, skaffa följare och interagera direkt med sina kunder och potentiella nya kunder. Nedan kan du läsa om olika möjligheter med sociala medier för företag.
Möjligheter med sociala medier för företag
Direktförsäljning genom sociala medier
Många människor spenderar tid på sociala medier och det är därför bra att vara synlig där. Sociala medier är ett utmärkt sätt för företag att sälja sina produkter eller tjänster direkt till sina kunder. Företag kan genomföra direktförsäljning genom sociala medier, istället för att använda mellanhänder så som återförsäljare som leder till sämre vinstmarginaler.
Stärka varumärket genom sociala medier
Företaget kan även bygga upp en image genom sina sociala medier och förmedla vad företaget gör direkt till nya och potentiella kunder. Dessutom kan kunder se företagets bilder, erbjudanden, uppdateringar, nyheter och mycket annat.
Här kan du läsa mer om skillnaden mellan identitet, profil och image.
Interagera direkt med kunder genom sociala medier
Företaget kan integrera och kommunicera direkt med kunder och potentiella kunder. Detta kan även vara ett bra sätt för företaget att få exempelvis konstruktiv kritik från sina kunder. Kunder kan även lämna sina tankar och åsikter kring företagets idéer inför framtida produkter/tjänster eller andra förbättringar osv. Genom sociala medier är det möjligt för företag att interagera direkt med kunder och att skapa ett förtroende för varumärket.
Marknadsföring genom sociala medier
Ett företag kan få kunder gratis, genom att arbeta med och sprida varumärket organiskt via sociala medier. På så sätt är det möjligt att minska kostnaderna för marknadsföringen markant, ibland till och med helt och hållet.
Om du driver ett företag och betalar för marknadsföring i sociala medier, är det bra att analysera om marknadsföringen är lönsam. Ett sätt är att räkna ut vad det kostar att förvärva en ny kund vid en marknadsföringsaktivitet. Sedan ska du räkna ut snittet på alla marknadsföringsaktiviteter under en viss tidsperiod. Därefter kan du avgöra om marknadsföringen är lönsam. Nedan följer ett praktiskt exempel på detta:
Exempel: Ett företag betalar 100 000 kronor för annonser, som genererade 1000 stycken nya kunder.
Uträkning: 100 000 kr för annonser / 1000 nya kunder = 100 kronor per kund.
Beroende på marginalerna och om kunder återkommer kan det vara lönsamt att betala 100 kronor per kund. Om en ny kund exempelvis genererar 500 kronor i vist och återkommer i snitt 3 gånger kan det vara lönsamt. Men om en ny kund istället enbart genererar 10 kronor och återkommer i snitt 3 gånger, är marknadsföringen dyrare än vad kunden genererar.
Det är alltid bra att försöka förbättra sina marknadsföringsaktiviteter och försöka minska kostnaden för att förvärva en nu kund. Det är också en viktig fråga för företag som ska möta potentiella investerare.
Mer information
Stärka varumärket i sociala medier.
Organisk trafik i sociala medier.
Beräkna om din marknadsföring är lönsam.
Skribent: Företagsforumet.
Läs fler inlägg om sociala medier
Fokusera på en eller två sociala medier istället för att satsa på alla
Det är bättre att fokusera på en eller två sociala medier istället för att satsa på alla samtidigt, som är ett vanligt misstag företagare gör.
I Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.
Dela detta inlägg: