FöretagandeStrategier

Söker du en investerare till din företagsidé?

Om du söker en investerare till din företagsidé kan det vara bra att noga ha tänkt igenom din presentation. Söker du en investerare till din företagsidé kan vara bra att dessutom förbereda och tänka på följande:

 

Presentera idén på ett kort och lättförståeligt sätt

När du söker en investerare till din företagsidé är det bra att förklara idén på ett lättförståeligt sätt, helst under 90 sekunder. Detsamma gäller när du ska presentera den till potentiella kunder eller samarbetspartners. Sammanställ en kortfattad pitch, som belyser det allra viktigaste.

 

Ha en tydlig och välarbetad marknadsföringsplan

Det är viktigt att ha en tydlig och välarbetad marknadsföringsplan när du ska träffa en potentiell investerare. Att ”marknadsföra företaget på sociala medier” är inte en välarbetad marknadsföringsplan. Det är viktigt att först analysera din målgrupp. Exempelvis kan du dela in målgruppen i mindre segment. Därefter kan du bestämma vart du ska fokusera marknadsföringen geografiskt osv.

Ordet ”hur” är viktigt att analysera, det vill säga hur du ska marknadsföra din företagsidé i sociala medier. Exempelvis kan ett företag sälja biljetter till konserter. Målgruppen är en viss åldersgrupp. Men det går att dela in personerna i åldersgruppen även mer, för att kunna marknadsföra mer specifikt mot en viss grupp människor. Exempelvis marknadsföring riktade specifikt mot studenter i vissa städer, personer som går på festivaler osv. Genom att dela in målgruppen i mindre segment, kan det vara enklare att utföra en mer anpassad marknadsföring.

När du har en marknadsföringsplan är det viktigt att analysera och försöka få ner kostnaden per kund. Exempelvis: om en annons kostar 100 000 kronor och generar 1000 nya kunder, har varje kund kostat 100kr i genomsnitt från den kampanjen. Om marginalerna är tillräckligt höga, kan det vara lönsamt och i andra fall inte. Ju lägre kostnaden är för att få nya kunder, desto bättre.

Ett sätt att få ner kostnaden, är att göra så mycket som möjligt själv. Exempelvis genom att få organisk trafik genom SEO och sociala medier.

Här kan du läsa mer om du kan marknadsföra dig och ditt företag genom att hjälpa andra och utan att behöva köpa annonser.

 

Ha kännedom om dina siffror och statistik

Tänk på att känna till dina siffror. Det vill säga vinstmarginaler, hur mycket det kostar att få en kund, livslängd på kunderna, vad det kommer att kosta om du ska expandera till X antal i omsättning osv. Det kan också vara bra att analysera vilka kostnader som går att få ner.

Exempelvis är det nästan alltid billigare att köpa större mängder av något, men då är det viktigt att tänka på logistiken. Dessutom kan även kostnader för lokalhyra och personal öka, i takt med att inköpen ökar i volym. Ett annat sätt är att investera i maskiner eller liknande, för att kunna vara och bli mer produktiv.

 

Ha en tydlig och genomtänkt affärsplan

Det är bra att ha en tydlig och genomtänkt affärsplan. I en affärsplan kan du ange hur mycket det kommer att kosta innan företaget går med vinst. Du kan även ange hur mycket företaget behöver omsätta för att investeraren ska få X kronor i utdelning osv. En affärsplan bör även innehålla information om vilka de svåraste utmaningarna är, hur marknaden ser ut och om det finns möjlighet att expandera internationellt. Det kan också vara bra att skriva en krisplan. I krisplanen kan du analysera vilka krissituationer som kan uppstå och hur man ska agera när det väl sker.

Här kan du läsa mer om krisplaner.

 

Gör så mycket som möjligt själv

Det är bra att göra så mycket som möjligt själv, innan man söker en investerare. Det kan vissa fall vara enklare att finna en investerare om du kan bevisa att konceptet fungerar i praktiken. Dessutom kan det även leda till en högre värdering.

Investerare kan tycka att det är mindre risk för investeringen att misslyckas, om ett företag redan visar att det finns en efterfrågan. Det är även positivt ifall du visar att du kan hantera ekonomin och påbörjat försäljning.

Mycket går att göra själv om du lägger ner tiden att lära dig olika viktiga områden. Exempelvis skulle du kunna bygga en egen hemsida, SEO-anpassa den och få trafik/kunder (synas på olika sökträffar på Google), få organisk trafik från sociala medier och generera försäljning.

Här kan du läsa mer om hur du kan få organisk trafik i sociala medier.

Här kan du läsa mer om att bygga din egen hemsida.

 

Träffa flera investerare

När man träffar en investerare, är det vanligt att få frågor som man inte har tänkt på. Genom att träffa flera investerare och få flera synpunkter och frågor, kan du utveckla idén ytterligare. Om det är någon specifik investerare du söker, kan det vara bra att träffa andra innan. På så sätt kan du bli bättre på att presentera din idé och vara mer förbered på frågor som en investerare kan komma att fråga.

 

Skribent: Företagsforumet.

Läs fler inlägg om ekonomi

Forumet kan du som medlem ställa frågor, kommentera och diskutera företagande med andra medlemmar. Forumet är en digital plattform där medlemmar kan lära sig av varandra och dela med sig av erfarenheter.

Besök Forumet – klicka här!

Dela detta inlägg:

Företagsforumet

Företagsforumet.se tillhör juristbyrån Digitala Juristerna som arbetar med att skriva och granska avtal till fasta priser (Prislista). Denna webbplats skapades för att sprida intressant och nyttig information som är bra för företagare att känna till. Som företagare är det dessutom viktigt att hålla koll på gällande lagar, regler och krav. Om du i egenskap av företagare har frågor om avtal eller behöver hjälp med att skriva eller granska avtal, kan du kontakta Digitala Juristerna. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ Digitala Juristernas sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.